Spenderar denna lördagmorgon med att läsa skolinspektionens tillsynsrapport och får en liten klump i magen när jag läser.
Skolinspektionen skriver att kunskapsresultaten för Västerås elever är överlag lägre än övriga riket och att var fjärde elev går ut grundskolan utan fullständiga betyg.
Svart på vitt kan vi läsa om stora skillnader i betygssnitt och meritvärde mellan flickor och pojkar i både grundskolan och gymnasieskolan. Detta är redan verklighet så tidigt som i 6an.
De ser även stora skillnader mellan olika skolor i både grundskolan och gymnasiet. Näst intill alla skolformer får bakläxa och vissa av dem är tämligen alarmerande. Skolinspektionens tillsyn visar bland annat att det finns ”…flera skolor som inte följer upp sin verksamhet, analyserar sina utvecklingsbehov och på vilket sätt olika insatser har påverkat elevernas resultat på ett godtagbart sätt.”.
Vi kan konstatera att vi har en bit kvar till att bli bäst i klassen. Vi måste bli bättre på att utvärdera våra projekt och åtgärder för att se om de faktiskt ger resultat eller om vi borde lägga pengarna på annat. Det är helt oacceptabelt att vi har verksamheter som inte utvärderar sin verksamhet och analyserar sina utvecklingsbehov. Något som måste vara centralt i all kommunal verksamhet, eller ja, i alla verksamhet överhuvudtaget om man vill uppnå resultat och hålla måttet.
Har knappt hunnit halvvägs i rapporten så lär väl återkomma i detta ämne vid annat tillfälle.