Under två dagar är syftet att vi ska diskutera och vända och vrida på den kommande omorganisationen i och med att proAros slutar att hantera skolorna i Västerås. Men först går vi igenom londonresan som vi gjorde för någon vecka sedan.
Hoppas att vi tar med mycket av det som vi lärde oss till vår verksamhet.
Flexibiliteten i organisationerna. Ledarskapet som var engagerat och som faktiskt kunde genomföra sina idéer. De drivande rektorerna som gör saker, om det så är ICT eller pedagogiska trädgårdar.
Lärare bedömde och hjälpte varandra. Ingen lärare var ensam i klassrummen utan alla hade en lärarassistent som hjälp.
Utan att få några speciella extra medel hade de lyckats med att skapa en teknik-inriktad skola med ipads och smartboards. Någon hade lyckats bygga om hela sin skolgård till det mest genomtänkta och fantastiska ekologiska system med genomtänkt planering. Andra kunde hantera en skola med nästan 80% av barnen som hade en annan härkomst utan att vara en skola av låg rang.
Nycklar jag såg var engagemang, ledarskap och flexibilitet. Det handlade sällan om massa pengar eller kommunala beslut.
Det var engagerade pedagoger som hade en idé. Det var mäktigt.